onsdag 26. februar 2014

"Musikk på loftet" - Bruk av animasjonsfilm i undervisning



 «Musikk på loftet» er en dukkefilm fra 1951, regissert av Ivo Caprino, og er en del av utstillingen "Animert i 100 år". Den er egentlig satt sammen av to filmer: «En dukkedrøm» og «Musikk på loftet», og er kjent under begge disse navnene. I filmen benyttet Caprino en egenutviklet teknikk for å kontinuerlig kunne bevege dukkene foran kamera. Han brukte ikke stop motion-teknikk før senere i sin karriere. (1)
                Animasjonsfilmen handler om et søskenpar, Lars og Lotte, hvis far driver en musikkforretning. Hans største ønske er at de skal lære seg å spille instrumenter, men de ødelegger og bråker og gjør det vanskelig for ham å drive butikk. En kveld får de besøk av Ole Lukkøye, han skaper en drøm som endrer alt…
                Filmen vil antageligvis oppleves noe fremmed og gammeldags for dagens elever – og hvor mange kjenner til historiene om Ole Lukkøye? Samtidig er figurene til Ivo Caprino dagsaktuelle. Denne filmen kan gi grunnlag for gode klassesamtaler!



Undervisningsopplegg til «Musikk på loftet»

(2 undervisningstimer, 5. trinn)

Det mest fristende når man skal presentere dukkeanimasjon for elevene er å la de få lage dukker selv og lage film med klassen, men på to undervisningstimer er ikke det mulig å få til. Jeg har konsentrert meg om sammenhengen mellom tegneserie og film, slik det står i kompetansemålet (animasjonsfilm nevnes jo faktisk ikke i det hele tatt), og bygget opplegget rundt dette. Min erfaring som lærer er at elever trenger mye tid når formingsaktiviteter står på planen, og jeg ville helst satt av mer enn to timer, spesielt siden mesteparten av den første timen vil gå med til å vise og snakke om filmen, som jo varer i 24 minutter.

Jeg har valgt å knytte opplegget til det følgende målet fra læreplanen i kunst og håndverk, visuell kommunikasjon:

- Lage tegneserier og redegjøre for sammenhenger mellom tegneserier og film. (2)

Og har trukket med dette:

- Sette sammen og vurdere hvordan skrift og bilde kommuniserer og påvirker hverandre i ulike sammenhenger. (2)

Lokale læringsmål:

- Eleven skal kunne velge ut viktige scener fra dukkefilmen «Musikk på loftet» og lage en tegneserie.
- Eleven skal kunne bruke ord og tegning sammen for å uttrykke mer enn tegning/ord ville gjort alene.


Første økt:
Det er viktig at elevene vet hva de skal gjøre og lære, så i første økt presenteres målene og oppgaven: Du skal lage en tegneserie av «Musikk på loftet», ved å velge deg ut 3-4 scener fra filmen som du tegner og skriver til. 
    Dette følges av en klassesamtale hvor eventuelle uklarheter forklares, og en diskusjon hvor lærer og elever sammen kommer fram til hva elevene må prøve å legge merke til i filmen, som: Hva handler den om, hvem er med (utseende, handlinger), hva slags musikk og lyder brukes? Etter filmvisning oppsummeres filmen i plenum, og hver elev velger seg ut noen scener som oppleves som ekstra viktige.

Andre økt:
Elevene får nå tegne de scenene de har valgt seg ut, og skrive passende tekster til bildene, på A5-ark. Arkene limes på papplater som henges opp på utstilling i klasserommet. Det er mulig elevene ikke blir ferdige med alle tegningene på to undervisningstimer, og at de derfor må få mer tid ved en senere anledning.



Kilder:
1 - Store norske leksikon (24.04.2013) Ivo Caprino. Hentet fra: http://snl.no/Ivo_Caprino
2 - Kunnskapsløftet (2006) Læreplan i kunst og håndverk. Kompetansemål etter 7. årstrinn. Hentet fra: http://www.udir.no/kl06/KHV1-01/Kompetansemaal/?arst=372029323&kmsn=189205472

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar