Selvportrett i skolen

Å jobbe med selvportrett kan være ganske utmattende. Man har et bilde av hvordan man ser ut, og det kan være vanskelig å ende opp med et resultat som er "fint nok". Så hvordan møte elevene i dette, spesielt med tanke på tegnekrisa som inntreffer på slutten av barneskolen, når tegningene ikke lenger matcher den mentale forventningen om hvordan ting ser ut?


Tips 1: Den frie strek - BLINDTEGNING








Her er det ikke mulig å få et naturalistisk uttrykk: Du skal se deg i speilet og tegne uten å se på arket. Resultatet er litt kaotisk, og veldig morsomt! Disse blindtegningene er dessuten supre som grunnlag for å jobbe med flater: La elevene fargelegge flatene i farger de liker. Bruk eventuelt bilderedigeringsprogram - så har man dekket opp det også.






Tips 2: Å TEGNE ETTER RUTENETT

Her tar man utgangspunkt i et fotografi. Det beste er å ha det i svart-hvitt med tydelige kontraster. For å gjøre oppgaven lettere for elevene, la dem gjøre grimaser på bildene: Det er ikke like skummelt å tegne seg selv "stygg" som det er å tegne seg selv "slik man faktisk er". På mitt bilde skriker jeg.




Bildet printes ut i A4-format. Deretter har man to valg: Enten har du som lærer allerede laget en plastlomme hvor du nøye har tegnet opp et rutenett på 5*5cm (eventuelt mindre ruter), eller så bruker man linjal og lager dette rutenettet direkte på bildet. De eldste elevene på barneskolen klarer nok å lage rutenettet selv, men det må settes av god tid og være sterk vilje til nøye veiledning!

På tegnearket er det så tegnet opp et svakt rutenett. Så er det bare å begynne å kopiere!



Jeg er klar over hvor svake linjer det er på dette bildet. Jeg har tegnet svakt svakt svakt med blyant, og konsentrert meg om alle tydelige konturer i bildet. Det er et godt sted å begynne! Så tok jeg fram kullstiften og la skygger og kontraster.




Ved hjelp av et verktøy som rutenett blir det mulig for elevene å nærme seg en naturalistisk strek. Husk: alle ferdigheter trenger øvelse før mestring! Gode verktøy gjør treningen morsom og gir større mestringsfølelse tidligere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar